In een magische galop op Bulgaars plateau Devetaki

Op deze trektocht ontdekken en beleven we de schoonheid van de centrale Balkan op een intense manier. We trekken dwars door velden, bergen en bossen van dorp naar dorp. Gemiddeld zitten we een 6-tal uur per dag in het zadel.

Bulgarije
Vanaf € 1680
Algemeen
Programma
Data & Prijzen
Praktisch
Reisinformatie

Ontdek de zeldzame schoonheid van de Bulgaarse natuur te paard. Tijdens deze paardrijvakantie leer je het vrije en open land ten noorden van de bergen van de Balkan kennen. Er wordt gereden op Shaygya, volbloed Arabieren, Oost-Bulgaarse paarden en Arabische kruisingen. Hun stokmaten variëren van 150 tot 165 cm. De paarden worden gezadeld met Westernzadels of endurancezadels. Sommige paarden zijn gewend aan bitloos rijden.

Kilometers galopperen op het plateau van Devetaki. Genieten van het schitterende berglandschap rondom en de vlakte van Danube. De ontdekking van culturele en natuurlijke herkenningspunten van het gebied. Dat zijn de ingrediënten van deze bijzondere Bulgaarse paardrijvakantie.

De tocht voert langs authentieke dorpen, kleine stadjes en plaatsen van groot historisch belang. Luchtig element: je rijdt ook naar een grot die heeft gediend als filmset voor een Amerikaanse blockbuster. Beeld je in dat Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis hier hebben gelopen. Verder rijd je langs mooie bergkloven, kom je op grond die ooit diende als de hoofdstad van het tweede Bulgaarse koninkrijk en bezoek je onder meer een kloostercomplex.

Het terrein waarover je paardrijdt, is zeer gevarieerd, maar over het algemeen goed begaanbaar. Dat biedt je de kans uitgebreid te galopperen. Alle paarden zijn zeer goed getraind, enthousiast en makkelijk in de hand te houden. Bij nat weer rijd je in een lager tempo.

Overnachtingen
Tijdens de trektocht overnacht je in goede hotels en pensions. De meeste kamers zijn tweepersoonskamers met een en-suite badkamer.

De keuken biedt traditionele Bulgaarse gerechten, soms wordt ook internationaal gekookt. Groente en fruit komt van lokale kwekers en uit de tuin van de organisator van de trektocht. Tussen de middag wordt buiten geluncht met warm, huisgemaakt eten. Warme en koude drankjes en bier wordt bij de picknick geschonken.

Maximumgewicht ruiters: 95 kilo. De tocht is geschikt voor ruiters vanaf halfgevorderd niveau. Gemiddeld breng je vier tot zeven uur per dag door in het zadel.

Voorbeeld dagprogramma:

Dag 1

Verzameltransfer van het vliegveld in de Bulgaarse hoofdstad Sofia naar het hotel 190 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad. Na de kennismaking met de gidsen volgt een eerste instructie voor de komende week, waarna we aan het diner gaan. Overnachting in het hotel met sauna en jacuzzi.

Dag 2

Na het ontbijt gaan we naar de stallen. We leren de paarden kennen en stijgen op voor een eerste tocht van ongeveer 18 kilometer door de heuvels van Bulgarije. Kleine stroompjes, mooie velden en rustige meren laten zich zien in het landschap. We rijden 3,5 uur paard. Picknick in het veld. ’s Middags bezoeken we per auto het etnografische complex Etara dat een 19e eeuws dorp voorstelt met de belangrijkste arbeid die in die periode werd ontwikkeld. De oude machines draaien op stromend water. De vaklui produceren traditionele potten, muziekinstrumenten, gereedschappen, maar ook eten en er worden souvenirs gemaakt. Diner en overnachting in een eersteklas jachthuis. Dit ligt vlakbij de stad Dryanovo. Zo’n 5 kilometer buiten deze stad ligt het mooie Dryanovo klooster. Het is ook mogelijk dat wij in de stad zelf overnachten in een hotel.

Dag 3

In de ochtend bezoeken wij het kloostercomplex en de Bacho Kiro, de grot die erboven ligt. We krijgen vervoer per auto naar het klooster. Na ons bezoek keren wij terug naar de paarden en maken een tocht die noordwaarts voert, naar het dorp Ledenik. Onderweg kunnen we heerlijk galopperen door de weilanden en de velden. We stappen langs een kleine bergkloof en we rijden door mooie bossen. Picknick in de buurt van het dorp Kereka. ’s Middags rijden we naar onze bestemming, een complex in traditionele stijl waar wij dineren en overnachten. Het onderkomen heeft een zwembad. ’s Avonds kijken wij terug op een mooie tocht van 29 kilometer lang waar we zo’n 5 uur over hebben gedaan.

Dag 4

’s Morgens krijgen wij vervoer naar Tarnovo. Dit was de hoofdstad van het tweede Bulgaarse koninkrijk dat aan de macht was van 1185 tot 1396. Er ligt 7000 jaar historie. De gefortificeerde heuvels worden omringd door de rivier Yantra. De overblijfselen van vierhonderd huizen, achttien kerken, het koninklijk paleis en een executierots herinneren aan de tijd waarin de tsaren de macht hadden. In de middeleeuwen behoorde de stad tot de belangrijke culturele centra van Europa. Na dit interessante bezoek gaan wij weer te paard en rijden naar het dorp Emen. Daarvoor volgen wij de rivier Yantra en al galopperend door de velden komen wij aan in Emen. Onderweg hebben wij genoten van een picknick. Diner en overnachting in een hotel met zwembad. Deze dagtocht beslaat zo’n 22 kilometer en zo’n vier uur van paardrijden.

Dag 5

Na het ontbijt rijden wij weg in noordwestelijke richting. Onze bestemming is het dorp Karpachevo. De tocht beslaat 45 kilometer en we rijden er in 6 tot 7 uur heen. We galopperen lange stukken door prachtige weiden en velden naar het Devetaki plateau. Het plateau ligt op 500-600 meter hoogte. Boven hebben we rondom zicht op het omringende land. Picknick in de buurt van het dorp Dimcha. We overnachten in een mooi pension in Karpachevo.

Dag 6

Na de lange dag in het zadel is dit de rustdag voor paard en ruiter. Na het ontbijt maken we een kort ritje van 12 kilometer over de mooie, wilde paden op het plateau, boven de watervallen. Na de ochtendrit van 2 uur lunchen wij in het pension. ’s Middags rijden wij in de auto naar de bijzondere grot Devetaki. Een deel van de film ‘The Expendables 2’met Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en Bruce Willis is in deze grot opgenomen, in november 2011. We wandelen naar de betoverende watervallen die in een Nationaal Park liggen. De natuur is hier van een ongekende schoonheid. De grootste grot in de omgeving heeft een ondergronds meer. Diner en overnachting in het pension.

Dag 7

Na het ontbijt zetten wij koers naar de verticale grot Garvanitsa op het plateau. Vanaf deze plek rijden wij naar het meer van Kramolin. Aan de rand van het meer is het tijd voor onze picknick. ’s Middags rijden we door de valleien van de rivieren Magara en Krapets. Ook rijden we de heuvels op en rijden dan boven het dorp Kurmiansko. Bij dit dorp stijgen wij af en worden paarden en ruiters teruggebracht naar de stallen waar de tocht was begonnen. Diner en overnachting in het hotel in de buurt van de stallen. Deze dag beslaat 35 kilometer van paardrijden, waarbij je zo’n 6 uur in het zadel zit.

Dag 8

Tijd voor het afscheid: Verzameltransfer van het hotel naar het vliegveld in Sofia.

Afhankelijk van de ervaring van de ruiter wordt er gemiddeld tijdens de tocht 40% gestapt, 30% gedraafd en 30% gegaloppeerd.

(*) Alle prijzen per persoon

Bij een aanmelding van maar 2 à 3 ruiters kan de tocht doorgaan tegen een extra betaling van € 400. Of het is ook mogelijk om dan de tocht om te zetten in de tocht: "Ontdek het Wilde Land van Bulgarije te paard".
Gewicht

Max. 95 kg

Leeftijd

Min. 12 jaar, mits begeleiding van een volwassene

Aantal deelnemers

Min. 4 / Max. 10 (3 weken voor vertrek). Vanaf 2 ruiters mogelijk vertrek tegen toeslag.

Over Bulgarije

Bulgarije heeft veel te bieden: van uitgestrekte valleien en bergen met adembenemende panorama’s tot eeuwenoude berkenbossen.

Bulgarije is een land met een oppervlakte 4 maal zo groot als België met slechts 8 miljoen inwoners betekent; Ruimte! Ruimte om in alle vrijheid eens echt paard te rijden.

Voor avontuurlijk aangelegde ruiters die dromen van rijden door de bergen langs eeuwenoude paden, over verlaten bergpassen, langs snelstromend water en donderende watervallen is Bulgarije een zeer geschikt land. Het gebied is zo groot dat geen rijdag hetzelfde is. Lokale Engelstalige gidsen wijzen u de weg in wat bekend staat als Bulgaars Zwitserland.

Inclusief

• 8 dagen/7 nachten in een-/ of tweepersoonskamers met toilet en douche
  • Vol pension vanaf diner dag 1 t/m het ontbijt op de dag van vertrek incl. frisdrank bier en wijn excl. sterke drank
  • 6 dagen paardrijden
  • Bagagevervoer met de jeep
  • Professionele en meertalige gidsen
  • Verzameltransfer van en naar de luchthaven van Sofia (SOF) op de eerste en laatste dag ( aankomst vlucht tussen 12.00 en 16.00 uur, vertrek tussen 11.00 en 15.00 uur)

Exclusief

• Heen- en terugreis
  • Privé transfer € 220 van Sofia (SOF) naar verblijf
  • Verzekering: (verplicht)
  • Sterk alcoholische dranken (brandy, jenever, cocktails…)
  • Massages, deze zijn elke avond mogelijk aan een zacht prijsje